Perlu ke Makan Supplement , Vitamin?

Dalam satu kajian daripada Jurnal American College of Nutrition, penyelidik mendapati bahawa 6 peratus daripada mereka yang diuji mempunyai serius kekurangan vitamin C dan 30 peratus adalah atas sempadan.

Laporan dalam jurnal Pediatrics mendapati obesiti dan pemakanan tidak seimbang wujud bersama-sama. Gemuk, overfed, dan kekurangan zat kanak-kanak dengan gangguan kognitif didapati mempunyai kekurangan vitamin D skurvi dan teruk atau penyakit riket. kekurangan ini  merosakkan badan dan otak anak-anak kita.

Satu kajian USDA menunjukkan bahawa 37 peratus rakyat Amerika tidak mendapat vitamin C yang cukup, 70 peratus tidak cukup vitamin E, hampir 75 peratus tidak mendapatkan cukup zink, dan 40 peratus tidak mendapat cukup zat besi.

100 peratus daripada kita tidak mempunyai cukup nutrien asas untuk mewujudkan kesihatan yang optimum

Nutrien bukan dadah dan mereka tidak bekerja sebagaimana ubat lakukan. Mereka bekerja dengan biologi anda dengan menyokong fungsi enzim biasa dan tindak balas biokimia.

SUMBER

kenapa kita perlu makan vitamin

 

kita perlu makan vitamin sebagai makanan tambahan

1. Badan kita perlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C contohnya mudah dimusnahkan oleh haba tinggi semasa dimasak.

4. Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein, lemak, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh.

5. Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang sepatutnya.

6. Gaya hidup dan trend masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.

7. Bagi yang bekerja, makan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.

 

Oleh sebab terdapat lambakan suplemen di pasaran, pastikan anda memilih syarikat yang benar-benar boleh dipercayai dan suplemen tersebutkan diluluskan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.
shaklee farmasi malaysia

3 Sebab kenapa anda perlu memilih Shaklee:

Shaklee – Always Safe

  • Menjalani lebih 80,000 ujian kualiti setiap tahun.
  • Potensi yang dijamin -> pengesahan dari pihak ketiga
  • Keaslian dijamin -> 350 ujian pencemaran dilalukan terhadap SETIAP bahan botani
  • 100% kepuasan dijamin

 

Shaklee – Always Green

  • Tiada perisa tiruan
  • Tiada pemanis tiruan
  • Tiada pewarna atau lemak trans
  • Tiada suapan tersembunyi
  • Tidak menjalani ujian terhadap haiwan
  • Tidak mengandungi bahan yang dilarang
  • Tidak mengandungi peluntur klorin

 

Shaklee – Always Work

  • USD 250 juta dilaburkan terhadap ujian-ujian, kajian dan pembangunan (R&D)
  • 70 kajian klinikal telah diterbitkan
  • 60 orang saintis Shaklee
  • 50 patents

50th Anniversary Landmark Studies menunjukkan pengguna supplement Shaklee dalam jangka masa panjang memiliki kesihatan yang lebih baik dari mereka yang hanya mengambil multivitamin dan yang tidak mengambil supplement sama sekali.

 

 

16-landmark-study-graph

 

 

 

changing brands can change your life

Advertisements

WAJIB Baca kalau Nak banyakkan Susu Ibu

Terdapat beberapa sebab berlakunya keadaan dimana ibu merasakan susu yang dihasilkan semakin berkurangan. Keadaan ini mungkin disebabkan si ibu tidak memulakan penyusuan awal atau tidak menyusukan bayi dengan kerap.

 

arreessa demc 2010
Sekiranya si ibu menyusukan anak secara eksklusif bermula sebaik sahaja bayi dilahirkan, susu akan keluar melimpah-limpah dan payudara sentiasa penuh walaupun baby sedang menyusu, ini kerana semasa baru melahirkan (berpantang), badan ibu belum adjust dgn hormon yg dihasilkan.

Namun, setelah beberapa bulan,badan ibu sudah adjust sepenuhnya pada hormon dan susu yang dihasilkan akan mengikut keperluan baby, kalau ibu menyusukan anak secara eksklusif dan anak menghisap kedua2 belah payudara, maka susu yg terhasil banyak (walaupun tak sebanyak semasa berpantang).

Ada berbagai2 cara untuk menambahkan penghasilan susu badan, antaranya ialah :

1. Susukan bayi bila-bila masa dia berasa lapar : Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terhasil.

2. Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara sehingga bayi itu sendiri yang melepaskan puting setelah dia kekenyangan. Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.

3. Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam. Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk merangsang penghasilan susu

4. Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untukmenyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan. Dapatkan rehat yang secukupnya.

5.Dinasihatkan tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal, seperti makanan tambahan, jus2, air masak atau buah-buahan kepada bayi berumur kurang 6 bulan, kerana apabila baby mendapat makanan tambahan, bayi akan kurang menyusu dan ini sekaligus akan mengurangkan penghasilan susu pada ibu.

6. Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan. Bagi memastikan anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara-perkaraberikut:
• Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.
• Banyakkan minum air (digalakkan air Kosong suam) sepanjang hari.
• Hanya ambil suplemen jika dinasihatkan oleh doktor.
• Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.

7. Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara. Sambil menyusukan, sentiasalah usap rambut bayi, cium bayi.

8. Petua masyarakat kita:

* Cekur Manis

Cekur manis (atau nama lain pucuk manis) digunakan dalamperubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu. Caranya daun cekur manis yang telah dihancurkan ditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering. -Portal herba melur.com

* Kacang Tanah

Kacang tanah mengandungi protein yang tinggi, zat besi,vitamin E, kalsium, vitamin B kompleks dan fosforus. Malah kandungan protein dalam kacang tanah adalah jauh lebih tinggi dari daging, telur dan kacang soya. Ia juga mengandungi asid amino yang tinggi. Bagi menambah kandungan susu badanibu yang menyusukan bayi, digalakkan mengambil kacang tanah yang dipanggang bersama susu kambing. Bagi bayi yang alah terhadap kacang tanah, ibu-ibu dinasihatkan tidak mengamalkan petua ini

* Air Longan

Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedaiubat cina. Rebus segenggam longan kering yang telah dibasuh bersih dengan 3cawan air sehingga kembang. Minum airnya. (Dalam perubatan tradisional Cina,longan dikatakan dapat menenangkan jiwa.)

* Halba dan Jintan Hitam

Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalammasakan dapat menambahkan susu badan. Paling popular ialah halba. Halba bolehdidapati di kedai runcit mamak atau pasaraya besar. Cuci halba, keringkan,kemudian simpan dalam bekas bertutup. Antara cara yang paling sesuaimengambilnya dengan tidak memudaratkan appendiks ialah dengan merendamkansesudu halba dalam segelas air panas selama 15 minit. Tapis dan minum airnyasahaja. Jintan hitam (habbatus sauda) juga boleh diambil untuk tujuan dankaedah yang sama seperti halba

* Bunga Melur

Bunga melur atau nama saintifiknya Jasminum Sambac banyakdigunakan dalam perubatan terutamanya dalam perubatan ayurveda oleh masyarakatindia. Bagi masyarakat melayu antara kegunaannya ialah untuk menambahkan airsusu ibu. Caranya daun bunga melur digiling hingga halus dan ditampalsekeliling payudara diwaktu pagi sebelum mandi. Cuci bersih sebelum menyusukanbayi.

Bagi ibu yang berhasrat memberhentikan susu ibu pula,gunakan daun bunga melur untuk tujuan ini. Caranya, tumbuk lumat daunnya danditampal pada payudara. Lobak putih sangat bagus untuk ibu menyusu.Jika anda menambahkan sotong kering ke dalam sup lobak putih, ia berupayamenambahkan lagi susu badan. Walaupun bersifat sejuk, ia mengandungi banyakvitamin dan mineral. Sumber potassium, folat dan vitamin C yang sangat baik.

* Lobak Putih

Tidak perlu dimasak dan boleh dimakan begitu saja (mcm mkn ulam!) lobak putih dibuang kulitnya dan dihiris boleh ditambah dgn hirisan bawang besar beserta kicap. atau tambah hirisan bawang beserta garam.

* Pucuk Betik
Air rebusan daun betik muda boleh melancar dan menambahkansusu bagi ibu-ibu yang menyusui bayi mereka dengan susu badan. Rebus beberapahelai daun betik yang sederhana muda. Air rebusan tersebut hendaklah diminumdua hingga tiga kali sehari.

* Tuaman Daun Sirih

Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudianlayurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukansetiap hari sehingga susu badan anda banyak

* Jantung Pisang

Jantung pisang bukan sahaja sedap dimakan, ia juga berkesanuntuk menambahkan susu badan bagi ibu yang mengalami kekurangan susu badan.Makan dengan dicelur bersama sambal belacan, dibuat kerabu atau dibuat gulaimasak lemak cili api.

* Makanan Tinggi CLA

Ibu menyusu yang makan makanan tinggi kandungan conjugatedlinoleic acid (CLA) boleh meningkatkan kandungan kumpulan asid lemak ini dalamsusunya. Asid-asid lemak ini mempunyai pelbagai kebaikan dalam penjagaankesihatan antaranya kesan anti kanser, anti oksida, pengurangan berat badan danpengurangan risiko sakit jantung.

Dalam kajian yang didedahkan dalam Jurnal Kajian Pemakananini, susu perahan ibu menyusu yang makan biskut diperkaya CLA ini didapatimempunyai kandungan asid lemak lebih 46% berbanding ibu menyusu yang makanbiskut biasa. CLA dalam susu ibu mencapai tahap tertingginya selepas 8 ke 28jam ibu-ibu memakan biskut khas ini.

Kandungan CLA yang tinggi secara semulajadinya terdapatdalam makanan seperti susu, keju, telur, minyak sayuran dan sesetengah jenisdaging (ayam, daging lembu dan kambing yang makan rumput – bukan bijirin).Kebanyakan kajian tentang CLA dan kesannya terhadap manusia menggunakan supplement komersial.

* Kurma

Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurmaadalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yangmempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkanpertambahan kandungan susu

Antara makanan yang mungkin menambah penghasilan susu ibu

1. Makanan mengandungi vitamin B seperti kekacang, dal.
2. Jambu batu – makan begitu sahaja.
3. Sawi, kacang panjang, kacang buncis, jagung muda – gorengatau sup.
4. Daun atau pucuk meranti masak lemak putih, tumis air ataugoreng.
5. Oat – dijadikan minuman, biskut, bubur atau salutan padamakanan
sebelum dimasak.
6. Madu – gunakan sebagai pemanis dalam minuman, sapuan padaroti atau cicah pada lempeng susu beroat
7. Red raspberry leaves – suplemen dari farmasi
8. Barli – air atau bubur barli.
9. Pucuk manis – masak lemak bersama ubi keledek.
10. Pucuk pegaga – dijadikan ulam atau jus.
11. Daun kucai – goreng bersama tauge dengan tauhu dantempe.
12. Air soya dan produk soya seperti tauhu, taufufa, tempe
13. Air horlicks
14. Susu, produk tenusu dan pil kalsium (ibu menyusu akanmenyalurkan kalsiumnya pd anak yang disusuinya. Ini akan menyebabkan ibu kurangkalsium. – Kalau taknak tulang reput cepat n gigi goyang berderai cepat, mknlahkalsium ya!)
15. Teh hijau jepun
16. Makanan mengandung yis seperti roti, donut, tapai pulutdan sebagainya.
17. Bawang putih mengandungi banyak sulfur yang bagus untuksendi dan membantu penghasilan susu.
18. Kacang merah : rebus kacang merah tanpa gula. Minum airdan kacangnye sekali.
19. Ubat homeopati.

Makanan
– Lobak putih; boleh dimasak buat sup atau jus
– Bayam
– Broccoli; sumber kalsium yang baik.
– Sawi
– Cekur Manis – dimasak rebus/lemak manis. Atau dihancurkanditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering.
– Pegaga, daun pucuk betik, jantung pisang; dimakan sebagaiulam, rebus atau urap. Urap tu campuran kelapa, daun, bawang merah, bawangputih, ikan bilis/ udang kering.
– Kacang Hijau; bubur kacang hijau
– Kacang Tanah; kacang tanah yang dipanggang bersama susukambing
– Daun Kucai; daun kucai dan ikan bilis secukupnya danrebus, makanlah bersama-sama nasi.
– Petola, daun turi; masak lemak manis
– Kacang Buncis
– Kacang Dal; makan dengan roti canai
– Pucuk betik
– Roti; segala jenis roti especially roti planta
– Kurma; makan begitu sahaja atau buat jus
– Madu; sebagai pemanis dalam minuman
– Kismis; 7 biji setiap pagi, tengahari dan malam
– Ikan Tenggiri
– Sengkuang Cina
– Biskut bijirin –
– Buah Laici, Longan, Mata Kucing, Rambutan – bukan yangdalam tin / di proses
– Halba – masak dengan nasi (nasi dagang)

Minuman
– Air masak; minum lebih 3 liter sehari
– Susu; Susu Anmum Breastfeeding yang paling sesuai.
– Longan Kering; Samada dibuat jus atau dimakan begitusahaja / direbus
– Halba; rendam dan minum airnya. Boleh juga telan sesudukecil dengan air suam
– Oat; boleh ditambah dalam minuman/makanan
– Amalkan minum milo/nestum/ horlicks
– Amalkan meminum air rebusan buah pala/jus pegaga/spirulina
– Soya
– Kurma; makan begitu sahaja atau buat jus
– Air Kelapa
– Air Sengkuang Cina; boleh beli yangg dalm tin jenamaseason F&N atau buat sendiri, kisar buah sengkuang rebus dengan sedikitgula
– Daun betik;rebus beberapa helai daun betik yang sederhanamuda. Air rebusan tersebut hendaklah diminum dua hingga tiga kali sehari
– Lobak putih;parut lobak putih dan kisar hingga halus.Campurkan dengan satu gelas air suam. Minum dua kali sehari. Atau campurkanlobak putih dan lobak kuning, dikisar dan ambil patinya, bancuh dengan susuminum.

Zikir dan Doa
– Berzikir dgn kalimah YA MATIN (Maha Sempurna KekuatanNya) 70 kali setiap hari. Waktu yg paling bagus adalah pada waktu malam dan subuh.Anda juga boleh bacakan zikir tersebut dan hembuskan ke dalam segelas air laludiminum.

Doa untuk Ibu Menyusukan

“Ya ALLAH…permudahkanlah segalaurusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan…AMIN…”

– Baca Selawat dan bismillah sebelum menyusu dan mengepam.
– Baca surah albaqarah ayat 60; letakkan tangan pada payudara, usap, dan doa dalam hati semoga Allah murahkan rezeki anak kita &supaya kita mampu keluarkan susu yang cukup pada anak kita hinggasekurang-kurangnya umurnya 2 tahun…InsyaAllah

Maksud ayat : Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supayadiberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: “Pukullah batu itu dengantongkatmu”, (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belasmata air sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahuitempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): “Makanlah danminumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencanakerosakan di muka bumi”.

Lain-lain Amalan

– Selalu bersihkan puting untuk memudahkan liang-liang susukeluar dgn laju
– Kerapkan pengepaman setiap 2-3 jam sekali masa didalampantang, insyallah susu akan berlebihan nanti.

– Kerapkan pengepaman waktu malam, kerana waktu malamlahyang merangsangkan hormon payudara untuk membanyakkan air susu.
– Wajib mengurut badan satu bulan sekali. Boleh betulkanperjalanan urat-urat payudara.

– Pam susu sambil lihat muka anak atau gambar anak ditelifon bimbit atau bayangkan wajah comel anak yang menjadi segala-galanyadalam hidup.

– Sentiasalah berdoa pd Allah, semoga diberi ketenangan dandibanyakkan air susu. Usaha dan tawakkal adalah sebaiknya. Elok diamalkanselepas solat, sebelum mulakan sesi mengepam, semasa mengepam dan selepas pam.

– Rehatlah secukupnya. Jauhi stres kerana stres akanmenyebabkan hormon oksitosin terencat, sekaligus merencat pemancutan susu ibu.Bawa bayi tidur bersama anda setiap masa anda dengan bayi (hari cuti).

– Susuilah bayi dengan kedua-dua belah payudara sehinggabayi sendiri yang melepaskan puting setelah dia tertidur kekenyangan. Ini akan meransanglebih banyak penghasilan susu.

– Ibu juga digalakkan memerah susu pada sebelah payudara sambil bayi menghisap payudara yang satu lagi

Wajib ditinggalkan
– Minuman Ais
– Minuman bergas

Bertenang sama ada semasa menyusu bayi atau sesi mengepam. Sedikit tekanan pun boleh kurangkan pengeluaran susu.

“REZEKI SEMUANYA DATANG DARI ALLAH SWT”

BACA TIPS BERJAYA MENYUSUKAN ANAK SECARA EXCLUSIVE

Masa Terbaik Untuk Pump Susu Ibu

Perkongsian sedikit pengalaman menyusukan anak pertama. Masa menyusukan anak pertama, saya seorang ibu yang bekerja di pejabat. selalu outstation dan saya perlu pump susu untuk bekalkan stok ebm kepada anak.

 

woman-pumping-at-work

Bila kita nak pump susu? waktu mana yang sesuai untuk pump susu ibu

 

1. Pam susu sewaktu anak sedang menyusu.

Kaedah ni turut dipanggil tandem nursing. Bila anak menyusu belah kanan, kita pam belah kiri. Sebabnya bila anak menyusu, bukan sebelah payudara saja terangsang untuk hasilkan susu, tapi kedua-dua belah. Jadi untuk tidak membazir, elok lah kita pam sebelah lagi satu tu. Biasanya boleh di amalkan sebelum kita ke tempat kerja (bagi ibu bekerja)

2. Pam selepas anak selesai menyusu

Bayi ni kadang menyusu asal takat kenyang je. Bila perut dah penuh, dia pun akan lepaskan payudara. Tapi tahukah anda kalau payudara tak betul- betul kosong, maka susu pun takkan berapa meriah. Jadi untuk pastikan payudara betul-betul kosong, lepas anak menyusu, kita pam. Kalau anak menyusu belah kanan, bila dia lepaskan, kita pam belah kanan tu dalam 5-10 minit.

Bila payudara betul-betul kosong, baru tubuh dapat signal untuk cepat-cepat refill (isi semula) payudara.

3. Pam di waktu tengah malam atau sebelum subuh

waktu waktu ini anak anak sudah atau masih lagi tidur. Jadi kita akan lebih relax untuk ” me time” . Bila kita dalam keadaan tenang, relax susu pun akan lebih senang untuk dirangsang.  Sambil menonton atau mendengar lagu kegemaran. sambil membaca buku dan kita pump susu

Apa- apa pun, untuk nak dapatkan susu yang meriah, pam yang kerap itu wajib. Lagi kerap lagi bagus. Sekerap mana? Sekerap setiap 2 atau 3 jam sekali.

Bila kita pam, kita bagi signal kepada tubuh untuk hasilkan susu. Lagi banyak kali kita pam, lagi kerap badan dapat signal, lagi banyak susu yang dapat dihasilkan 🙂

 

nak bertanya mengenai penyusuan susu ibu dan apa yang saya ambil untuk kekal cergas, susu meriah walaupun kerja di tapak projek berbulan bulan boleh hubungi saya di 013-3612717

Darah Tinggi Ketika Mengandung. Kenapa terjadi?

Darah tinggi terjadi kepada ibu mengandung kerana perubahan yang berlaku pada proses perkembangan uri.

“Perkembangan uri sangat penting semasa proses kehamilan berlangsung. Di dalam uri terdapat banyak saluran darah. Tekanan darah berlaku apabila salur darah dalam uri (spiral arteri) tidak berkembang seperti sepatutnya (mengecut) dan menyebabkan darah tidak mengalir dengan sempurna”

Tekanan darah yang normal untuk orang yang tidak mengandung ialah 140 ke 90, tetapi bagi ibu mengandung tekanan yang normal ialah 110 ke 70.

“Kalau lebih daripada 110 ia dikategorikan sebagai tekanan darah tinggi, bagaimanapun peratusan kenaikan daripada tahap normal hingga ke tahap tekanan itu akan dianalisis oleh doktor.

sumber

Akibat darah tinggi kepada si ibu

Walaupun punca darah tinggi semasa mengandung berlainan dengan tekanan darah tinggi biasa, namun perlu diingatkan kesannya adalah sama. Apabila tekanan darah terlalu tinggi, salur darah boleh pecah dan menyebabkan strok.

Semasa tekanan darah terlalu tinggi, doktor akan melihat 2 keadaan. Yang pertama, adakah tekanan darah tinggi disertakan dengan kencing kotor (iaitu kehadiran protein dalam air kencing). Jika terdapat kencing kotor, ibu mungkin akan dimasukkan ke wad untuk pemerhatian kerana mempunyai risiko untuk terkena sawan.

Jika tekanan darah tinggi tidak disertai oleh kencing kotor, tekanan darah ibu akan dipantau dengan rapi mungkin untuk beberapa minggu.

Akibat Darah Tinggi Kepada Bayi dalam Kandungan

1. Kurang pengaliran darah ke placenta menyebabkan kurangkan nutrisi dan oksigen kepada bayi. Perkembangan bayi mungkin terbantut dan risiko melahirkan bayi yang kurang berat badan adalah tinggi.

Ibu yang disahkan menghidap tekanan darah tinggi pada awal kandungan lebih terdedah kepada risiko ini

2. Ketika kandungan sudah sampai di penghujung, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan aliran darah kurang ke placenta sehingga placenta boleh tercabut daripada tempat asalnya atau dikenali sebagai ‘abruptio placenta’ dan pendarahan yang banyak yang mengancam nyawa bayi boleh berlaku.

3. Risiko kelahiran pramatang juga meningkat, mungkin juga kerana oksigen secukupnya gagal dibekalkan kepada bayi sehingga memaksa bayi keluar lebih awal atau bayi digesa keluar lebih awal untuk mengawal tekanan darah ibu kerana biasanya selepas bayi lahir, tekanan darah ibu akan menurun.

10 Cara Mudah Menurunkan Darah Tinggi Ketika Hamil

1. Hadkan pengambilan garam: Satu kajian 1991 yang dijalankan oleh Jabatan Alam Sekitar dan Perubatan Pencegahan, Medical College of St Hospital Bartholomew, London, melihat bagaimana pengurangan dalam pengambilan garam boleh mengurangkan tekanan darah. Mereka mencadangkan bahawa pesakit mengurangkan pengambilan garam mereka oleh 3g dan mereka mendapati perubahan.

2. Senaman: Kajian yang dijalankan oleh Tulane University, New Orleans, pada tahun 2002 membincangkan kesan senaman aerobik pada tekanan darah. Kajian mendapati bahawa senaman aerobik bukan sahaja menurunkan tekanan darah pesakit hipertensi tetapi ia juga adalah besar
langkah pencegahan.

Senaman ringan adalah yang terbaik apabila anda hamil.

3. Mengekalkan berat badan yang sihat: berat anda adalah amat penting
sebelum dan semasa anda hamil. Menurut National Institut Kesihatan orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan lebih cenderung untuk tekanan darah tinggi.

 

berat badan ideal ketika hamil

bila seorang ibu memiliki berat badan sebelum hamil 50 kg dengan tinggi badan 1,6 meter, maka BMI-nya adalah 50 / (1,6 x 1,6) = 19,5, maka total kenaikan berat badan ideal ibu hamil ini adalah 11 sampai 16 kg.

4. Elakkan merokok: Menurut kajian yang dijalankan di Ottawa
Hospital di Kanada, pada tahun 2010, mendapati bahawa mereka yang merokok sebelum atau semasa kehamilan adalah lebih cenderung untuk membangunkan preeclampsia. Yang risiko kepada ibu dan bayi juga sangat meningkat di kalangan perokok dengan preeclampsia.

5. Rehat: Institut Kebangsaan Kesihatan menyenaraikan rehat di atas katil sebagai salah satu rawatan yang paling biasa tekanan darah tinggi semasa
mengandung. Bergantung kepada tahap yang anda mungkin perlu
dimasukkan ke hospital dan dipantau. Hanya berbaring dan mengambil
berat badan dari kaki anda dan mengelakkan banyak pengunjung, bercakap dan lain-lain, boleh membantu anda menurunkan tekanan darah anda.
6. Dapatkan protein daripada tumbuh-tumbuhan: Satu kajian yang dijalankan oleh Welch Pusat Pencegahan, Epidemiologi dan Penyelidikan Klinikal, Johns Institusi Perubatan Hopkins, Baltimore, pada tahun 2003, mendapati tumbuhan yang protein mempunyai keupayaan untuk mengurangkan tekanan darah. Protein tumbuhan boleh didapati dalam kacang, produk soya dan lentil dan kekacang lain.

7. Elakkan tekanan: Satu kajian yang dijalankan oleh Jabatan
Psikiatri, University of Pittsburgh School of Medicine, pada tahun 1993,
mendapati bahawa stres bukan sahaja boleh menyebabkan kenaikan sementara dalam darah tekanan tetapi boleh meramalkan tekanan darah tinggi pada masa hadapan.

Tekanan harus dielakkan semasa mengandung tetapi jika anda mempunyai risiko untuk tekanan darah tinggi, kemudian mengambil langkah-langkah tambahan seperti makan makanan yang membantu untuk mengurangkan tekanan.

8. Kalium: Jantung Negara, paru-paru, dan Institut Darah
mengesyorkan kalium sebagai satu cara untuk menurunkan tekanan darah. Yang disarankan sehari adalah 4,700 mg sehari. Sesetengah sumber kalium termasuk pisang, kentang, avokado, kacang lima
dan kismis.

9. Urut: Satu kajian yang dijalankan oleh London South Bank
University pada tahun 2007 mendapati bahawa urutan 20 minit muka boleh menurunkan tekanan darah sistolik anda.
10. Kalsium: Satu kajian 1983 yang dijalankan oleh Bahagian
Nefrologi dan Tekanan Darah Tinggi, Oregon Sains Kesihatan Universiti;
Portland, pada tahun 1983, mendapati bahawa menambah pengambilan kalsium dengan 1000mg boleh membantu tekanan darah yang lebih rendah.

Pastikan pengambilan pil kalsium adalah bersama dengan magnesium.

Magnesium telah didapati berkesan dalam menurunkan tekanan darah di kalangan wanita hamil dengan tekanan darah tinggi  disebabkan oleh kandungan atau preeclampsia. Jabatan Obstetrik dan Ginekologi, Hospital Good Hope di UK, antara lain kajian yang sama, menyatakan bahawa

“Terdapat bukti terbaru kuat disyorkan bahawa magnesium sulfat
perlu dipertimbangkan untuk wanita dengan praeklampsia untuk siapa
terdapat kebimbangan mengenai risiko eklampsia. “

 

Vitamin yang dicadangkan oleh ibu mengandung untuk membantu mengawal darah tinggi adalah :-

  • Asid lemak Omega-3.

Omega-3 adalah asid lemak yang tidak dapat dihasilkan oleh badan namun sangat diperlukan, dan memang perlu diambil daripada sumber luar. Asid lemak ini berfungsi untuk melancarkan perjalanan darah dan membantu melicinkan perjalanan darah. Secara tidak langsung dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Ia juga mengelakkan pembetukan darah beku dan menurunkan paras kolesterol yang turut menjadi punca tekanan darah tinggi.

  • Kalsium dan magnesium

Kedua-dua mineral ini diperlukan oleh ibu mengandung bukan sahaja untuk pembetukan tulang dan gigi bayi yang kuat, tetapi magnesium juga berfungsi untuk mengawal pengecutan salur darah dan mengelakkan salur darah menyempit.

Kalsium dan magnesium memerlukan satu sama lain untuk penyerapan yang efektif dan turut berfungsi membantu meringankan stress dan depresi, memelihara denyutan jantung, membantu tidur yang lena dan untuk sakit kepala.

 

 

 

kejang kaki, kaki bengkak, berat badan bertambah, sembelit ketika Mengandung

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Saya Siti Ruqaiyah Mohamad Zaid, dari www.sitiruqaiyah313.blogspot.com. Pada hari ini saya ingin berkongsikan cerita tentang testimoni terhadap diri saya selepas consume makan set haml, set berpantang dan set menyusu Shaklee

Komplikasi ketika mengandungkan anak pertama (kejang kaki, kaki bengkak, berat badan bertambah, sembelit)

Masa saya mengandung anak pertama, saya mengalami kekejangan kaki, kaki bengkak, mengalami pertambahan berat badan yang sangat banyak.

Sebelum hamil, berat badan saya 48kg. Pada ketika hamil, berat badan saya naik 74kg disebabkan saya susah nak kawal pemakanan saya (risau baby dalam kandungan tak cukup zat & nutrisi).

Saya juga selalu sembelit. Kadang-kadang 3 hari sekali baru buang air besar. Saya juga mengalami kencing kotor. Setiap bulan mesti kena jumpa doktor sebab kencing kotor saya terlalu teruk.

Komplikasi lebih teruk ketika mengandungkan anak ke-2 (kejang kaki, berat badan bertambah, sembelit, tekanan darah rendah, pitam, morning sickness, stress)

Masa hamil anak ke-2 ni, komplikasi lagi teruk. Pada awal trimester (3bulan pertama), saya dah mula kejang kaki. Berat badan sebulan naik 4kg. Walaupun saya kawal pemakanan saya, tapi tak tahu kenapa, sebulan boleh naik 4kg. Sembelit lagi teruk. Kadang-kadang, dalam bilik air tu, 1-2jam baru boleh keluar.

Paling saya tak sangka, tekanan darah saya rendah. Walaupun sebelum saya memulakan satu kerja, saya akan makan dahulu untuk bagi tenaga,tapi saya masih rasa pening kepala. Tengah-tengah masak tiba-tiba rasa macam nak pitam. Ditambah pula dengan penjagaan anak saya Khaulah Amrina si Mujahidah yang sangat-sangat aktif walaupun perempuan. Saya juga mengalami ‘morning sickness’. Muntah-muntah, loya, stress pun ada.

Suami mencadangkan ambil makanan tambahan / supplement yang natural

Sehinggalah suami saya mencadangkan supplement yang diambil oleh isteri kepada kawannya iaitu supplement Shaklee. Sebelum try tu saya search dulu tentang Shaklee.. Dan bila saya search tentang supplement Shaklee nie saya dapat satu keyakinan bahawasanya supplement Shaklee nie memang halal dan semulajadi.. tiada bahan tiruan.. Bila saya dapat keyakinan tu, saya terus cakap dengan husband saya, saya nak ambil Shaklee.. Saya juga sudah mendapat kesedaran bahawasanya badan kita nie memang memerlukan supplement..

Sebab tu la kita selalu cepat sakit disebabkan kita kekurangan nutrisi dalam badan.. Tambahan pula masa ni saya tengah mengandung, lagi la memerlukan nutrisi yang banyak dan cukup sebab saya berkongsi dengan baby..

Malam tu, husband saya bawa saya pergi berjumpa dengan isteri kawan dia iaitu Master Hadhatina.. Masa saya jumpa ni, kak Hadhatina tengah menunggu masa je nak bersalin, tapi nampak kuat dan bersemangat walaupun dia sudah ada 3 orang anak yang masih kecil.. Kak Hadhatina memperkenalkan saya dua supplement Shaklee iaitu Multivitamin (Vita Lea) yang ada zat besi sebab saya punya HB rendah dan selalu pening kepala maknanya saya kekurangan zat besi.. Dan satu lagi ostematrix iaitu kalsium sebab saya selalu kejang kaki akibat tak cukup kalsium..

Nampak perubahan yang positif dan baik. Tiada lagi komplikasi (sihat dan bertenaga)

Malam tu jugak sebelum tido saya makan 4 biji ostematrix dan bangun esok paginya Alhamdulillah saya dah tak kejang kaki. Walaupun saya buat banyak kerja macam basuh pinggan, basuh baju, masak, jaga Khaulah si Mujahidah, saya berjalan ke sana ke mari, saya dah tak rasa kejang. Juga tidak rasa sakit sendi tulang. Badan pula rasa bertenaga.

Kemudian Esok paginya saya makan vita lea selepas sarapan, Alhamdulillah sepanjang hari saya buat kerja rumah saya sudah tak rasa pening walaupun buat banyak kerja. Malah saya dah tak rasa pitam ketika melakukan banyak kerja atau masak..

Bulan depannya baru saya beli B complex, Vita C, Esp dan Omegaguard.. Sejak saya consume set hamil nie, walaupun saya makan macam biasa, still makan nasi 3kali sehari, tapi berat badan saya tak naik. Kalau naik pun, sebulan 1kg, tak macam awal mengandung (sebulan naik 4kg).

Bila pegi check up Alhamdulillah HB saya kembali normal.. Saya juga sudah tidak mengalami sembelit. Sejak mengamalkan supplement ini, sehari 2 kali saya masuk tandas, sekejap sahaja dah boleh keluar. Saya boleh melakukan aktiviti seperti biasa.


Cergas dan bertenaga sungguhpun puasa
Alhamdulillah, walaupun usia kandungan saya dalam 33minggu ke atas ini, walaupun saya berpuasa, badan saya rasa kurang letih, bertenaga, perut tak rasa bunyi, tak rasa lapar, boleh bertahan sampai berbuka puasa.

Cerita Sewaktu Berpantang
Alhamdulillah, Saya bersalin betul-betul ikut due.. Saya dah tak payah beli set bersalin sebab set hamil yang saya makan tu pun set berpantang dan juga set menyusu.. Sebab tu saya suka Shaklee, bukan sahaja harganya berpatutan malah menjimatkan..
.
Lepas jer bersalin, saya terus minum ESP dengan roti kemudian makan vita lea, b complex dan vita C.. Selepas makan tengah hari saya ambil omegagurad sebab nak bagi kurangkan rasa sakit pada jahitan.. Alhamdulillah apabila saya makan set bersalin shaklee ni , badan saya rasa bertenaga, penat tu memang ada tapi kita rasa kuat dan tak lesu..
.
Dan perkara yang paling saya bersyukur dan seronok, hari first bersalin susu badan dah ada.. Tak payah nak kena urut, susu badan dah keluar.. Sebab masa anak first dulu hari first bersalin susu tak keluar sebab tu anak saya tak berhenti menangis.. tido pun sekejap je dah bangun..

Sehinggakan anak saya kena tahan kat hospital dalam seminggu sebab kuning tinggi sangat.. Tapi anak kedua nie, Alhamdulillah sehari bersalin dah boleh keluar hospital sebab saya dan baby sihat serta baby pun tak kuning masa dekat hospital.. Lepas 3 hari keluar hospital nurse ada datang melawat saya dan baby.. Nurse sendiri pun tak pasti anak saya kuning ke tak.. Sebab nurse tak nampak kuning pun kat badan anak saya..

Masa pantang anak kedua nie, seronok sebab dah la badan bertenaga pastu baby tak kuning, tido lena pulak tu.. Saya pun cukup rehat.. Sebab tu 3 hari pantang saya dah rasa bertenaga dan aktif.. Lepas 2 minggu pantang, baru saya makan alfalfa.. Makin bertambah susu badan saya.. sekali pam dua botol penuh.. Allahuakhbar.. berbeza sangat masa pantang anak pertama.. Susu badan saya pun pekat, sebab tu baby saya tido lena..

Syukur, masalah saya ketika hamil, berpantang dan juga masalah susu badan untuk anak saya yang kedua ni dapat di’settle’kan dengan consume makan set hamil, set berpantang dan set menyusu Shaklee, dengan izin Tuhan. Anak saya makin hari makin tembam, tapi tak pe yang penting dia sihat dan cukup minum dan cukup zat.. Saya pun menjadi cergas dan bertenaga.. Alhamdulillah..

Oleh kerana kesan yang sungguh positif pada kesihatan saya apabila amalkan supplement Shaklee, saya tanpa berlengah masa, terus mendaftar menjadi ahli dan pengedar Shaklee yang sah (ID = 1192906). Saya juga dapat membantu family dan rakan-rakan saya meningkatkan kesihatan mereka dengan memperkenalkan dan mencadangkan set Shaklee mengikut tahap kesihatan mereka.
.
Inilah kisah testimoni saya apabila saya consume makan set hamil, set berpantang dan set menyusu Shaklee. Selain dari mengamalkan gaya hidup sihat, makanan seimbang, saya menyarankan dan mencadangkan kepada pembaca, saudara-mara dan rakan-rakan untuk mengambil makanan tambahan / supplement semulajadi dan bebas kimia (Shaklee terutamanya) untuk meningkatkan kualiti kesihatan kita, dengan izin Tuhan.

Sekian, Assalamualaikum..

kejang kaki, kaki bengkak, berat badan bertambah, sembelit semasa mengandung

 

ada masalah seperti Puan Siti Ruqaiyah? Dapatkan vitamin Set Mengandung ini sekarang!

Pembelian terus di SINI >> SET MENGANDUNG SHAKLEE

atau boleh SMS/Whatsapp ke 013-3612717 atau email ke ainulfadzilah@gmail.com 

Penghantaran percuma ke area Shah Alam, Petaling Jaya, Subang jaya, Klang, Bangsar

 

 

Kenapa perlu Makan Vitamin Ketika Hamil?

Walaupun anda makan makanan yang berkhasiat ketika hamil , mengapa anda perlu mengambil vitamin pranatal ( kehamilan)?

” Walaupun seorang wanita mengamalkan diet yang ‘ sempurna ‘ , ia adalah hampir mustahil untuk mendapatkan beberapa nutrien dalam jumlah yang diperlukan semasa kehamilan , seperti zat besi dan asid folik ” Bridget Swinney registered dietitian

Bagi wanita yang tidak makan semua sayur-sayuran , vitamin pranatal boleh di anggap sebagai ” polisi insurans , ” menyediakan nutrien yang hilang di dalam diet seharian.

Ibu hamil memerlukan lebih banyak zat besi kerana isipadu darah anda mengembang semasa mengandung .

Zat Besi adalah komponen penting hemoglobin ( bahan yang membawa oksigen dalam darah anda) . Jika diet anda tidak mengandungi makanan yang kaya dengan zat besi yang cukup , seperti daging merah , kuning telur , dan sayur-sayuran berdaun gelap , badan anda akan menarik zat besi yang tersimpan di dalam sum-sum tulang . Ini boleh mengakibat menjadi anemia . Zat Besi adalah penting terutamanya semasa trimester terakhir kehamilan ,di mana keperluan bayi adalah yang paling optimum ( Roy Pitkin , MD, Committee on Nutritional Status During Pregnancy and Lactation)

keperluan vitamin ibu hamil

 

6 jenis Vitamin yang WAJIB ibu Hamil Ambil

1 : Vitamin B12

Biasanya didapati dalam daging, ikan, telur, susu. Ia penting untuk pembentukan sel darah merah dan pembentukan sistem saraf.

Sangat perlu dalam pembentukan sel darah untuk kebaikan bayi yang dikandung.

2 : Folik Asid

Untuk elakkan kecacatan spina bifida atau masalah kecacatan bahagian saraf tunjang bayi. Ibu perlukan sebanyak 400mcg sehari. Ada beberpaa kajian yang menunjukan Kekurangan Folik Asid boleh sebabkan bayi sumbing.

 

3 : Vitamin C

Vitamin C bantu menyerap zat besi yang diambil oleh ibu. Ia sangat diperlukan untuk perkembangan bayi anda seperti tulang, kulit dan juga sistem imun. Semasa hamil sekurangnya sebanyak 85mg sehari perlu diambil.

4 : Vitamin D

Vitamin D membantu untuk kesihatan tulang ibu dan gigi yang sihat. Juga untuk perkembangan tulang bayi juga. Vitamin D membantu penyerapan kalsium dengan lebih sempurna.

5 : Kalsium

Kalsium adalah untuk kesihatan tulang dan gigi bayi dan juga kesihatan perkembangan jantung, otot dan saraf bayi.

Ia diperlukan oleh bayi untuk pembentukan degupan jantung yang normal. Jika ibu tak cukup pengambilan kalsium, bayi anda akan ambil dari simpanana kalsium ibu dan ini akan menyebabkan risiko ibu terkena osteoporosis (kereputan tulang) di kemudian hari.

Ibu perlukan sekurangnya 1000mg setiap hari semasa hamil.

6 : Zat Besi

Zat besi sangat diperlukan untuk membawa oksigen ke seluruh bahagian badan dan juga melalui plasenta kepada bayi.

Ibu hamil perlukan 27mg zat besi sehari. Jangan skip tau sebab kalau tak cukup zat besi ni boleh sebabkan masalah hb rendah pada ibu.

Masalah hb rendah boleh mengundang risiko pada bayi seperti kelahiran tidak cukup bulan atau pun kelahiran dengan berat badan yang tidak memuaskan.

 

Bila cukup nutrisi ketika hamil, kita akan cergas dan bertenaga walaupun hamil 7 bulan. Lihat wanita ini hamil 7 bulan tapi masih mampu panjat Candi Borobudur.

 

 

Nak cergas, bertenaga, kulit cantik semasa hamil? Sila whatsapp ke               013-3612717 untuk mendapatkan vitamin ibu mengandung 

 

vitamin ketika mengandung hamil

Setiap pembelian FULL SET Vitamin Hamil ini, anda akan mendapat BONUS > FREE GIFT Blouse Ibu Hamil & Menyusu 

Nak cergas, bertenaga, kulit cantik semasa hamil? Sila whatsapp ke               013-3612717 untuk mendapatkan vitamin ibu mengandung 

Penghantaran PERCUMA ke area Shah Alam, Klang, Petaling Jaya, Subang Jaya, Bangsar

Kenapa Kita Sesak Nafas?

Sesak nafas adalah apabila kita merasakan sukar untuk bernafas seperti biasa. Selalunya perkara ini terjadi ketika kita melakukan pergerakkan yang pantas dan dalam keadaan kelam kabut. Sesak nafas adalah suatu gejala dari beberapa penyakit yang dapat bersifat kronik. Sesak nafas juga dikenal dengan istilah “Shortness Of Breath”. Kejadian-kejadian sesak nafas bergantung dari tingkat keparahan dan sebabnya.

shortness-breath

Sesak nafas juga dikenali sebagai Dyspnea. Seseorang yang terkena sesak nafas akan merasa tidak selesa ketika bernafas atau melakukan kerja-kerja harian, kerana ini menyulitkan untuk mereka mengerakkan otot dada, merasa tercekik dan merasa kejang otot di dada. Bila berlakunya keadaan ini, seseorang itu akan mengalami kesukaran bernafas atau semput dan biasanya keadaan ini lebih ketara semasa melakukan aktiviti fizikal.

Ada dua jenis sesak nafas iaitu :
 
a) Sesak nafas boleh berlaku secara akut – Sesak nafas akut adalah gejala datang secara tiba-tiba dan akan hilang dalam jangkamasa beberapa hari setelah rawatan

b) Sesak nafas berlaku secara kronik – Sesak nafas kronik adalah keadaan di mana sesak nafas berlaku secara berterusan dalam jangkawaktu yang agak lama

Sesak nafas adalah gejala yang perlu diberi perhatian kerana ia mungkin memberi petanda seseorang itu mengalami penyakit sistem pernafasan atau sistem kardiovaskular.

Penyakit sistem pernafasan yang biasa berlaku sesak nafas adalah asma, jangkitan paru-paru akut (pneumonia), jangkitan paru-paru kronik seperti tibi, paru-paru berair (pulmonary oedema), penyakit obstruktif saluran pernafasan kronik (Chronic Obstructive Airways Disease) dan kanser paru-paru. Penyakit kardiovaskular yang boleh menyebabkan sesak nafas adalah kegagalan jantung, serangan jantung dan kelainan denyutan jantung (cardiac arrhythmias).
Keadaan lain yang boleh menyebabkan seseorang mengalami masalah sesak nafas adalah kekurangan darah merah (anaemia), alahan , resdung, kegelisahan (Anxiety Disorders) dan kegemukan.

Gejala dan Tanda-Tanda Sesak Nafas :

1) Jika anda mengalami sesak nafas secara tiba-tiba disertai sakit atau ketat dada, kemungkinan anda mengalami serangan jantung, pneumothorax (udara berada antara paru-paru dan dinding dada) atau pulmonary embolism (darah beku dari bahagian kaki telah bergerak ke paru-paru )

2) Jika anda mengalami sesak nafas mengikut episod disertai oleh bunyi seperti wisel (wheezing) atau batuk, anda mungkin menghidapi serangan asma atau jangkitan yang menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit

3) Jika anda mengalami sesak nafas yang berterusan dan semakin teruk disertai dengan sejarah pendedahan kepada asap rokok, habuk dan semburan bahan kimia anda mungkin menghidapi penyakit saluran pernafasan obstruktif kronik (COPD)

4) Jika anda pernah bekerja di tempat yang mendedahkan anda kepada asbestos, habuk kayu, semburan bahan kimia, anda mungkin menghidapi penyakit paru-paru berka ita n pekerjaan (Occupational Lung Diseases)

5) Jika kaki anda bengkak dan mengalami sesak nafas semasa baring mendatar, anda mungkin mengalami kegagalan jantung (heart failure)

6) Jika anda cepat berasa letih, kelihatan pucat dan sesak nafas terutamanya bila melakukan aktiviti fizikal, anda mungkin mengalami anaemia

7) Jika anda bernafas dengan cepat disertai dengan rasa pening atau berasa kebas pada tangan atau sekitar mulut, anda mungkin mengalami hypervent ila tion (bernafas keterlaluan biasanya disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan dan tekanan emosi)

8) Jika anda sesak nafas disertai demam, batuk atau batuk darah dan keh ila ngan berat badan,anda mungkin menghidapi jangkitan seperti tibi atau kanser paru-paru atau pulmonary embolism

9) Jika anda demam, disertai hingus berair dan batuk berkahak anda mungkin mengalami jangk ita n saluran pernafasan (bronchitis) atau jangk ita n paru-paru (pneumonia).

Ada Beberapa Rawatan Sesak Nafas :

asthma (1)
Ada beberapa cara yang boleh dilakukan oleh pesakit di rumah untuk mengurangkan kesesakan nafas

1) Mengamalkan latihan pernafasan yang diajar oleh doktor iaitu bernafas secara perlahan-lahan dan dalam sehingga ke bahagian abdomen

2) Latihan relaksasi

3) Duduk tegak di atas kerusi yang bersandar jika sesak nafas berlaku

Jika sesak nafas ini tidak pulih atau berkurangan, pastikan pesakit mendapat rawatan perubatan dengan segera. 

Pencegahan Sesak nafas
 
1) Kesesakan pernafasan yang akut biasanya pulih bila kita merawat punca penyebabnya

2) Kesesakan pernafasan yang berkaitan dengan penyakit kronik seperti penyakit paru-paru kronik (COPD) atau kegagalan jantung (CHF) biasanya akan menyebabkan fungsi pernafasan terganggu, jika bertambah teruk boleh membawa kematian

3) Program berhenti merokok perlu disarankan kepada individu yang merokok

4) Sentiasa membuat senaman fizikal

5) Elakkan dari terkena udara yang tercemar seperti asap kenderaan

6) Amalkan petua-petua tradisional seperti minum air cengkeh yang dicampur madu atau minum air madu panas

sumber dari sini

“Satu kajian di Hospital Diraja Prince Alfred, Australia menunjukkan mereka yang makan ikan lebih dari sekali seminggu dapat mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah pernafasan,”

Kajian yang menunjukkan pengambilan Omega 3 adalah sangat baik untuk mereka yang mengalami COPD > Effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids on inflammatory markers in COPD.

 

Kajian klinikal Universiti of Maryland Medical Center menunjukkan 29 kanak-kanak asthma yang diberi makan minyak ikan yang kaya EPA dan DHA selama 10 bulan didapati mampu mengurangkan simptom asthma berbanding kanak-kanak yang mengambil placebo.

Kajian penyelidik Jepun keatas 32 pesakit COPD (chronic obstructive pulmonary disease) yang diberi supplemen omega-3 mendapati, selepas setiap 3 bulan tahap kesihatan mereka semakin baik berbanding mereka yang tidak diberi omega-3.

Bagaimana Omega Guard Dapat Mengurangkan Serangan Asma?

Omega guard ini adalah FISH OIL iaitu sejenis omega 3. Omega 3 berupaya mengurangkan keradangan atau INFLAMMATION. Keradangan ini boleh menyebabkan berlakunya sesak nafas

Kelebihan Omega Guard Shaklee adalah :-

1. Minyak Ikan Terbaik Di Dunia

OmegaGuard Shaklee terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi. Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.

2. Ultratulen & Bergred Farmaseutikal

Omega Guard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat di bawah suhu rendah yang terjaga. Proses ini menumpukan kepada penghasilan asid lemak Omega-3 yang asli dan menghilangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium dan sebagainya yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

3. 50% lebih pekat dari mana2 produk di pasaran

omega-guard-minyak-ikan-terbaik

 

Anda mengalami masalah sesak nafas dan sila bertindak segera sebelum terlambat. Pengambilan Omega Guard Shaklee secara konsistent insyaALLAH dapat membantu mengurangkan sesak nafas anda

test-ms-omega-1testomonial-omega-guard-untuk-asma (1)testi omega utk knk2asma 1

 

Perkongsian oleh adik ipar saya yang merupakan pesakit asthma yang teruk. Kini tidak lagi bergantung pada inhaler, ubat. sudah jarang terkena sesak nafas selepas pengambilan Omega Guard secara konsistent

 

 

Untuk pembelian Omega Guard ini, boleh terus beli di sini > OMEGA GUARD . Postage RM10 akan dikena dan penghantaran terus ke rumah anda

Jika anda mahu sedikit consultasi boleh hubungi saya di 013-3612717 atau email ke ainulfadzilah@gmail.com  atau di Facebook

Penghantaran untuk COD adalah area Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Menara TM, Universiti Malaya

 

 

 

Bahaya Keputihan Ketika Hamil

Keputihan masalah biasa wanita, namun adakah ia juga akan normal bagi ibu hamil. Sebarang masalah yang dihadapi oleh ibu mengandung harus dipantau dan diperiksa segera, dengan ini rawatan segera boleh diambil setelah mengesan perubahan yang tidak normal berlaku.

-POP

 

Keputihan Normal

Perubahan hormon yang dialami oleh ibu hamil tidak mengecualikan meraka menghadapi masalah keputihan atau leukorrhea,iaitu lelehan keputihan yang nipis dan kurang berbau dari vagina. Leukorrhea adalah normal semasa hamil dan tidak perlu di bimbangkan. Hormon estrogen yang membantu aliran darah ke bahagian pelvik dan meransang selaput lendir badan (leukorrhea) semasa hamil. Ia melindungi saluran kelahiran daripada jangkitan dan mengekalkan flora bakteria yang seimbang dan sihat dalam faraj.

 

 Keputihan Tidak Normal

Namun begitu, masalah keputihan ketika hamil boleh juga menjadi tidak normal apabila keputihan berwarna hijau atau atau kekuningan, berbau kuat dan disertai oleh kemerahan dan kegatalan. Ia mungkin jangkitan faraj yang paling biasa semasa mengandung seperti Candidiasis, juga  dikenali sebagai jangkitan yis. Jangkitan ini mudah dirawat. Satu lagi punca lelehan keputihan semasa mengandung yang tidak normal disebabkan oleh penyakit jangkitan seksual (sexually transmitted disease)    

 

 

Tanda Ibu Hamil Mengalami Keputihan

Lelehan faraj yang lebih banyak daripada biasa adalah normal bagi wanita hamil. Lelehan yang sihat bersifat cair dan berwarna seperti susu. Tetapi jika anda mengalami keputihan :

  • Lelehan menjadi pekat, berwarna putih seperti krim atau seperti keju kotej
  • Gatal, sakit atau warna kemerah-merahan di dalam atau sekeliling faraj atau punggung
  • Sakit apabila bersama suami
  • Sakit apabila membuang air kecil

 

Penyebab

Keputihan diakibatkan oleh kulat mikroskopik atau yis yang dipanggil candida albicans. Kulat ini ada dalam badan setiap orang. Ia merupakan sebahagian daripada sistem penghadaman dan secara umumnya, bakteria dalam badan mengawalnya.

Biasanya ia hidup dalam faraj tanpa memudaratkan dan kita mungkin tidak tahu ia berada dalam badan. Namun masalah timbul apabila terdapat ketidakseimbangan diantara jumlah yis dan mikro-organisma lain dalam badan. Anda lebih berkemungkinan mengalami keputihan jika:

  • Semasa hamil, faraj mengandungi gula yang tinggi yang dipanggil glikogen, dan ini menggalakkan pertumbuhan kulat.
  • Memakai pakaian ketat atau yang diperbuat daripada bahan sintetik, seluar jeans atau seluar dalam daripada nilon. Pakaian seperti ini panas dan menghalang peredaran angin, lantas menggalakkan pertumbuhan keputihan.
  • Menggunakan mandian buih berwangian atau pelapik seluar dalam beraroma yang mungkin menyebabkan ketidakselesaan.
  • Anda mengambil antibiotik. Antibiotik boleh mengganggu keseimbangan di antara mikro-organisma baik dan jahat yang tinggal di dalam perut anda.
  • Mengalami kencing manis atau diabetis gestasi yang tidak dikawal dengan baik.

 

Tidak Membahayakan Bayi

Keputihan tidak membahayakan bayi anda kerana terlindung di dalam uterus (rahim) anda dan tidak terjejas sama sekali.

Namun jika anda mengalami jangkitan ketika anda sakit bersalin, ada sedikit kemungkinan yang bayi akan dijangkiti apabila dia melalui faraj ketika keluar daripada rahim.

Jika bayi anda yang baru lahir mengalami keputihan, anda akan melihat tompokan putih di mulutnya. Jika anda menyusu badan, kedua-dua bayi dan ibu memerlukan rawatan  kerana keputihan ini boleh merebak ke payudara anda.  

 

Rawatan

  • Doktor akan memberi ubat jenis pessari atau krim anti kulit yang sesuai digunakan pada tahap kehamilan. Anda mungkin memerlukan rawatan penuh selama tujuh hari untuk menghapuskan keputihan dengan sempurna.
  • Sapukan yogurt asli dengan bakteria hidup ke dalam dan disekeliling faraj.
  • Pakai seluar dalam kapas, seluar panjang yang longgar atau kain.
  • Jangan berendam dalam mandian panas terlalu lama kerana ini menyediakan persekitaran yang hangat dan lembap yang sangat sesuai untuk pembiakan kulat. Jangan gunakan mandian buih yang mengandungi pewangi.
  • Lap punggung hingga ke bahagian hadapan sehingga benar-benar kering selepas anda ke tandas.
  • Pastikan faraj anda cukup basah sebelum anda bersama suami.

 

Tahukah anda?

Bawang Putih dapat membantu Keputihan ketika hamil yang tidak membahayakan bayi dalam kandungan

Bagi wanita hamil, bawang putih boleh membantu melancarkan peredaran darah, menurunkan tekanan darah dan mengurangkan tahap kolesterol. Bawang putih juga berpotensi mengurangkan keletihan semasa mengandung. Selain itu, kajian daripada Universiti Maryland Medical Center, menunjukkan bawang putih ini berupaya memusnahkan bakteria berbahaya, kulat dan virus. 

 

Tak lalu makan Bawang Putih kan?  Cara paling MUDAH adalah:-

 

11156123_10153246008647838_8646684076981371460_n

Shaklee Garlic Complex dibuat dari bawang putih jenis premium bebas dr racun perosak dan ditanam secara organik di US. Dihasilkan secara eksklusif pd suhu bilik tanpa haba utk memastikan pengekalan 100% Allicin aktif. Bukan semua garlic tablet dipasaran ada Allicin aktif tau. So anda kena bijak memilih!!
Allisin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan banyak faedahnya. Allisin tidak terdapat dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih dipotong halus atau dihancurkan. Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik.

.
Setiap tablet Shaklee Garlic Complex mengandungi 500mg ekstrak garlic tulen yg menyamai 1 ulas bawang putih segar.
Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

.
Harga 1 botol Garlic Complex RM50.35 ( 60 bj)

.
Untuk mendapatkan Vitamin Garlic untuk membantu masalah keputihan ini boleh hubungi saya di 013-3612717 atau email ke ainulfadzilah@gmail.com atau PM saya di Facebook

.

Penghantaran percuma ke Shah Alam, Petaling Jaya, UITM Shah Alam, Subang Jaya, Klang, Universiti Malaya (UM), Menara TM

Kencing Manis

MUNGKIN ramai yang tidak tahu bahawa hampir 1.2 juta rakyat Malaysia menghidap penyakit kencing manis atau diabetes. Angka itu adalah hasil kaji selidik Sindrom Metabolik Malaysia 2008.

 

ubat kencing manis diabetes

Kajian tersebut telah dijalankan ke atas rakyat Malaysia bagi melihat kadar penyebarluasan penyakit Diabetes Mellitus Jenis 2.

Hasil kaji selidik itu juga telah menemui satu fakta yang mengejutkan iaitu 22 peratus daripada rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas didapati menghidap penyakit ini.

Lebih membimbangkan, kesemua mereka tidak menyedari hakikat yang mereka menghidap diabetes.

Secara umumnya , terdapat dua kategori utama diabetes iaitu Jenis 1, yang biasanya berlaku kepada kanak-kanak dan remaja di mana pesakit bergantung kepada suntikan insulin sepanjang hayat kerana tubuh gagal menghasilkan insulin.

Bagi diabetes Jenis 2 pula, ia biasanya berlaku selepas usia 30 tahun dan jenis ini paling banyak dihidapi tanpa disedari sehinggalah pesakit dirawat akibat komplikasi penyakit tersebut.

Diabetes jenis ini juga dianggap sebagai kecelaruan metabolik akibat daripada ketidakupayaan tubuh menghasilkan insulin yang mencukupi atau insulin tersebut tidak boleh berfungsi.

Tahap insulin yang rendah menghalang tubuh daripada menukarkan glukos kepada glikogen (sumber tenaga seakan kanji yang disimpan di dalam hati) yang mengakibatkan proses pembuangan lebihan glukos dari dalam darah menjadi sukar atau tidak berfungsi.

 Kandungan glukos yang tinggi dalam darah jika tidak dikawal boleh membawa kepada komplikasi serius sehingga membawa kematian.

Jenis-jenis kencing manis

Terdapat dua jenis penyakit diabetes yang utama iaitu Kencing Manis Jenis 1 (Diabetes Type 1) dan Kencing Manis Jenis 2 (Diabetes Type 2).

Kencing Manis Jenis 1 – “Insulin Dependent Diabetes Mellitus” (bergantung pada Insulin)

  • Biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja.
  • Biasanya badan tidak dapat menghasilkan insulin.

Kencing Manis Jenis 2 – “Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus” (tidak bergantung pada insulin)

  • Jenis yang paling biasa ditemui. Lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah dari Jenis 2.
  • Biasanya dihidapi oleh orang yang berumur dan berat badan berlebihan.
  • Biasanya sel-sel badan tidak bertindak balas dengan baik terhadap insulin atau insulin yang dihasilkan tidak mencukupi.

Terdapat salah faham yang mengatakan kencing manis Jenis 2 adalah kurang serius berbanding Jenis 1, mungkin kerana pesakit Jenis 1 perlu menyuntik diri sendiri dengan insulin. Sebenarnya kedua-dua jenis adalah serius jika tidak diurus dengan baik.

 

Simptom-simptom kencing manis

Berikut adalah 10 tanda-tanda umum penyakit kencing manis yang anda boleh perhatikan. Tidak semua orang akan mengalami semua gejala berikut dan bagi mereka yang mengalaminya biasanya ianya tidaklah teruk. Ramai pesakit yang menghidapi kencing manis Jenis 2 tidak menyedarinya selama bertahun-tahun kerana tanda-tanda awalnya kurang ketara.

10 Tanda-Tanda Umum Penyakit Kencing Manis

1.Paras gula darah tinggi

Cara terbaik untuk memeriksa tahap gula dalam darah anda adalah dengan dibuat ujian oleh doktor anda. Selepas anda memakan makanan, tahap gula darah secara semulajadi akan meningkat. Walau bagaimanapun, tahap gula darah yang tinggi secara berterusan sepanjang hari adalah tidak normal.

 

 

2.Dahaga yang berlebihan dan kerap kencing pada waktu malam

Kerap ke bilik air di waktu malam diikuti dengan dahaga yang berlebihan pada boleh menjadi gejala diabetes. Dahaga yang berlebihan ini tidak hilang walaupun setelah meminum air yang mencukupi sebelum tidur.

Apabila terdapat terlalu banyak glukosa dalam darah, buah pinggang anda bekerja lebih keras untuk menghilangkan gula tambahan tersebut. Ini memaksa anda membuang air kecil, kadang-kadang beberapa kali pada waktu malam. Selepas badan anda kehilangan air dan ia akan membuat anda rasa lebih dahaga.

Ia adalah cara badan anda menguruskan gula darah yang tinggi. Dahaga yang berlebihan bermakna badan anda sedang cuba untuk menambah cecair yang hilang.

 

3. Hilang berat badan secara tiba-tiba

Tahap gula dalam darah yang tinggi boleh menyebabkan kehilangan berat badan yang cepat, disekitar 2-3 kg dalam masa dua atau tiga bulan. Sesetengah orang mungkin gembira tetapi ini bukanlah kehilangan berat badan yang sihat.

Oleh kerana hormon insulin yang tidak membekal glukosa ke dalam sel-sel di mana ia boleh digunakan sebagai tenaga, badan menganggap ia kelaparan lalu menguraikan lemak pada otot sebagai sumber tenaga alternatif.

 

4. Sentiasa rasa lapar

Apabila pesakit kencing manis tidak mempunyai insulin atau tidak bertindak balas terhadap insulin seperti kebiasaan, glukosa tidak dapat diproses oleh badan seperti biasa, lalu menyebabkan tahap gula dalam darah jatuh.

Apabila tahap gula dalam darah menurun secara tiba-tiba, badan menganggap bahawa anda kelaparan dan memerlukan lebih glukosa untuk berfungsi. Isyarat ini diterjemahkan oleh badan sebagai rasa lapar.

 

5. Luka lambat sembuh

Ini adalah tanda klasik kencing manis. Ia berlaku kerana saluran darah dirosakkan oleh glukosa yang berlebihan bergerak di dalam urat dan arteri. Ini menyukarkan darah yang diperlukan untuk membantu penyembuhan, untuk sampai ke anggota-anggota badan.

 

6. Keletihan dan cepat marah

Usaha tambahan badan anda untuk mengimbangi kekurangan glukosa akan membuat anda letih. Bangun tidur untuk pergi ke bilik air beberapa kali pada waktu malam juga akan membuat anda letih kerana ia mengganggu tidur anda. Sememangnya, letih sepanjang masa akan membuat sesiapapun cepat marah.

 

7. Terdedah kepada jangkitan kulat

Wanita khususnya, perlu berhati-hati untuk jangkitan yis (candida) pada faraj. Diabetes melemahkan imunisasi, ini bermakna anda mudah mendapat pelbagai jangkitan, yang paling biasa ialah yis (candida) dan jangkitan kulat yang lain.

 

8. Penglihatan kabur

Apabila glukosa dalam darah adalah tinggi, ia mengubah bentuk kanta dan mata, menyebabkan penglihatan kabur.

Walau bagaimanapun ia akan kembali kepada asal apabila tahap gula dalam darah kembali normal atau hampir normal. Gula darah yang tinggi, sekiranya dibiarkan untuk tempoh yang panjang, akan menyebabkan kerosakan kekal, mungkin juga buta.

 

9. Sensasi pada tangan dan kaki

Kesemutan, kebas, kesakitan membakar atau bengkak pada tangan dan kaki – ini adalah tanda-tanda bahawa saraf dirosakkan oleh kencing manis. Sama seperti penglihatan, jika tahap gula darah dibiarkan tinggi terlalu lama, kerosakan saraf juga akan kekal.

 

10. Kulit merengsa

Ini boleh menjadi tanda amaran kencing manis atau masalah kulit yang lain seperti acanthosis nigricans. Kulit di sekitar leher atau bahagian ketiak menjadi gelap. Pada tahap ini seseorang itu sudah mula mengalami proses penentangan insulin walaupun gula dalam darah mereka mungkin tidak tinggi.

Rawatan Kencing Manis

Kira-kira 2.6 juta pesakit diabetis negara ini membelanjakan hampir RM1 bilion setahun untuk kos rawatan pesakit mereka.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Malaysia, Datuk Dr. Lokman Hakim Sulaiman berkata, angka itu merupakan statistik dengan purata minimum RM30 yang dikeluarkan untuk rawatan bulanan seseorang pesakit.

“Pesakit menghabiskan sekurang-kurangnya RM78 juta sebulan untuk rawatan diabetis. Angka ini semakin meningkat pada kadar yang tidak dijangka.

Sumber yang dipetik dari Astro Awani

Mahu makan ubat seumur hidup atau rawatan alternatif yang terbaik yang membantu merawat kencing manis?

Ada pelbagai pilihan , rawatan alternatif yang ditawarkan yang dikatakan boleh merawat kencing manis.

Saya tidak mahu anda terpengaruh dengan iklan-iklan yang tak bertanggungjawab di luar sana seperti:

“Kencing Manis Hilang Dalam Masa 7 Hari” atau “Makan Ubat Ini Kencing Manis Akan Hilang 100%

Belum ada ubat yang boleh hilangkan kencing manis 100%  dan apa yang saya ingin tawarkan adalah vitamin / supplement yang membantu menstabilkan kandungan gula dalam Darah. 

Anda pernah dengar VIVIX?

Vivix Shaklee adalah supplemen yang membantu mengawal dan menstabilkan kandungan gula dalam darah

Bagaimana VIVIX  dan  Resveratrol  Membantu Mengawal Kencing Manis?

1.Membantu Mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin

Antioksidan yang terkandung dalam vivix dapat membaikpulih sel dan dalam masa yang sama menjadi pelindung kepada sel tubuh. Justeru, pengambilan secara konsisten membantu mencegah sindrom metabolik disebabkan oleh kerosakan gen sekaligus mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan kencing manis menjadi semakin parah.

2. Membantu Mengawal Kadar Kepekatan Gula Di Dalam Darah

Pencernaan karbohidrat akan menghasilkan tenaga gula yang menjana tenaga untuk tubuh manusia. Harus diingat, pengambilan karbohidrat yang tak terkawal akan menyebabkan peningkatan kandungan gula dalam darah sekaligus berisiko untuk diabetes. Polifenol adalah bahan yang dihasilkan oleh anggur muscadine akan memperlahan proses pencernaan dan mencegah penyerapan karbohidrat dalam darah pada kadar yang cepat. Semua ramuan yang disebutkan ini adalah bahan yang terkandung dalam Vivix Shaklee dan dapat menyumbang mencegah kandungan gula berlebihan dalam darah yang menyebabkan diabetes.

3.Mengurangkan Risiko Kerosakan Mata Dan Mempercepat Proses Penyembuhan Luka.

Perkara yang sering menghantui pesakit diabetes dan seharusnya waspada kepada yang sihat ialah pesakit diabetes berisiko untuk hilang daya penglihatan dan apabila terluka ianya lambat sembuh dan sehingga satu tahap kaki terpaksa dipotong kerana jangkitan kuman. Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam menjaga dan memperbaik penglihatan mata dan membantu menyembuhkan luka dalam kadar segera.

4. Mengurangkan Risiko Pembentukan Protein AGE

Apabila gula dalam tubuh berlebihan ia berisiko untuk membentuk Protein AGE (advanced glycation end products) dan mengakibatkan sel tubuh mati, atherosclerotic dan risiko diabetes. Salah satu objektif vivix adalah untuk bertindak sebagai tonik anti-penuaan dengan memperlahan pembentukan protein AGE.

CEGAH SEBELUM PARAH! BERTINDAK SEBELUM KENA!

Pengalaman wanita ini yang  bergelar pesakit kencing Manis selama 20 tahun

Bismillahirohmanirohim…..saya Hjh Noriah Bt Mat Kasim mula mendapat penyakit kencing manis pd tahun 1996 semasa mengandungkan anak bongsu saya yg kini telah berusia 18 tahun.

Dipendekkan cerita masa itu kandungan gula dalam darah saya sentiasa tidak stabil 16 kadangkala mencecah 20 tangan dah mula merasa kebas2. saya mendapat rawatan dgn klinik kerajaan dan makan ubat glumet dc 500 mg(2 biji pg/mlm), melicron 80 mg (dgn sukatan yang sama) tapi kencing manis saya tetap tidak stabil hinggakan doc mengesyorkan agar saya mengambil insulin…..

Hinggalah pada tahun 2011 menantu saya Adilahmanaf@celikvitamin.com memperkenalkan vivix (shaklee) kepada saya. Sejak tarikh itu kehidupan saya mula berubah, 2 bulan saya makan vivix sudah ada perkembangan positif, tangan tidak lagi kebas2, kandungan gula dalam darah saya kadang2 menurun hingga ke paras 3.5 dan paling tinggi 6.00, bohonglah kalau saya tidak ambil ubat doc, saya masih lagi makan ubat doc tapi dengan glumet dc 2 biji sahaja (pagi dan petang). Kini saya kembali sihat dan cergas untuk menjalani kehidupan di usia emas ini dan saya akan tetap memilih vivix untuk menjamin kesihatan saya secara berterusan…….

Sekian hanya sekelumit sebagai perkongsian cerita
Testimonial Mak Vivix

kredit to sumber asal : CelikVitamin.com

 

Kaki bernanah , berlubang akibat kencing Manis

 

testimoni vivix luka kencing manis

 

Kaki yang bernanah, berlubang akibat kencing manis akhirnya kembali isi baru tumbuh.

 

Alhamdulillah kaki mereka yang berlubang, bernanah  Akibat Kencing Manis Tak Jadi Dipotong Akhirnya kerana Sirap ini

sayangkan keluarga kita. jangan biarkan kencing manis meragut kebahagiaan mereka. Mari kita bantu mereka merawat cara alternatif bebas dari ubat
Dapatkan set kencing manis dengan hubungi Ainul 013-3612717 atau email ke ainulfadzilah@gmail.com
 
atau anda boleh order terus di SINI >>  SET KENCING MANIS dan kami akan terus pos ke rumah anda
Jika mahu penghantaran terus ke rumah anda, kami menyediakan penghantaran terus area Shah Alam, PJ, Subang Jaya, Klang, Denai Alam, Kampung Melayu Subang, Saujana Utama, Puncak Alam, Menara TM, Universiti Malaya.

 

Nak beli Asid Folik? Baca ini Dulu.Tips Memilih Asid Folik yang TERBAIK

Ramai wanita hamil tidak menyedari kepentingan asid folik sebelum hamil sedangkan ianya sangat penting untuk pertumbuhan janin yang bakal dikandung.

Kebanyakan wanita mengetahui tentang kewujudan suplemen asid folic hanya selepas disahkan hamil. Padahal pil berkenaan sangat digalakkan untuk dijadikan sebahagian daripada amalan pemakanan harian antara 3 hingga 6 bulan sebelum hamil. 

pilih asid folik

1.Apa itu Asid Folik?

Folic (Foh-lik) asid adalah vitamin B. Ia membantu badan membuat sel-sel baru yang sihat. “Asid folic” dan “folat” bermaksud perkara yang sama. Asid folic adalah satu bentuk buatan manusia folat. Folat didapati secara semula jadi dalam sesetengah makanan. Kebanyakan wanita tidak mendapatkan semua asid folik yang diperlukan melalui makanan sahaja.

2.Siapa yang memerlukan Asid Folik

Semua orang memerlukan asid folik. Tetapi asid folik adalah sangat penting bagi wanita yang mampu untuk hamil. Apabila seorang perempuan mengeluarkan asid folik yang mencukupi dalam badan sebelum dan semasa mengandung, ia boleh mencegah kecacatan kelahiran utama, termasuk:

1. Spina bifida  yang berlaku apabila tulang belakang bayi yang belum lahir itu tidak rapat untuk melindungi saraf tunjang.
Akibatnya, saraf yang mengawal pergerakan kaki dan fungsi lain tidak berfungsi. Kanak-kanak dengan spina bifida selalunya kurang upaya sepanjang hayat. Mereka juga mungkin perlu banyak pembedahan.

2. Anencephaly yang apabila kebanyakan atau semua otak tidak berkembang. Bayi dengan masalah ini mati sebelum atau sejurus selepas kelahiran.

Hasil beberapa kajian menunjukkan bahawa asid folik juga boleh membantu mencegah lain-lain jenis kecacatan kelahiran.

Asid folik juga membantu menjaga darah anda sihat. Tidak mendapat cukup boleh menyebabkan anemia

3.Berapa banyak Asid Folik yang diperlukan oleh wanita

Wanita boleh mendapatkan keperluan  400-800 mcg atau mikrogram asid folik setiap hari, walaupun mereka tidak bercadang untuk hamil. (Ini adalah sama dengan 0.4 hingga 0.8 mg atau miligram.) Dengan cara itu, jika mereka mengandung, bayi akan kurang berkemungkinan untuk mempunyai kecacatan kelahiran. Berbincanglah dengan doktor anda tentang berapa banyak asid folik anda perlu jika:

1.Anda hamil atau merancang untuk hamil. Wanita hamil perlu 400-800 mcg asid folik pada peringkat awal kehamilan selalunya sebelum mereka tahu bahawa mereka hamil. Seorang wanita hamil perlu menjaga mengambil asid folik sepanjang kehamilan. Wanita perlu berbincang asid folik mereka perlukan dengan doktor mereka. Sesetengah doktor menetapkan vitamin pranatal yang mengandungi jumlah yang lebih tinggi asid folik.

2.Anda sedang menyusukan. Menyusukan wanita memerlukan 500 mcg. Sesetengah doktor mencadangkan bahawa wanita menyusukan menginap mengambil vitamin pranatal mereka untuk memastikan mereka mendapat banyak asid folik semasa mereka sedang menyusukan dan sekiranya mereka hamil lagi

3.Anda mempunyai bayi dengan kecacatan kelahiran otak atau tulang belakang dan ingin hamil lagi. Doktor anda mungkin memberi preskripsi untuk 4000 mcg asid folik. Iaitu 10 kali ganda dos biasa. Mengambil dos yang tinggi asid folik boleh mengurangkan risiko mempunyai bayi yang lain dengan kecacatan kelahiran.

4.Anda mempunyai ahli keluarga dengan spina bifida. Doktor anda mungkin memberi preskripsi untuk 4000 mcg asid folik.

5. Anda mempunyai spina bifida dan ingin hamil.

4.Bagaimana anda pastikan anda mendapat cukup asid Folik setiap hari?

Wanita boleh mendapatkan asid folik yang mencukupi dengan mengambil pil vitamin setiap hari. Jika anda mempunyai masa yang sukar untuk menelan pil, anda boleh cuba produk kunyah atau cecair yang mempunyai asid folik.Semak label pada botol untuk kepastian. Atau anda boleh mengambil pil yang hanya mengandungi asid folik. Apabila memilih jenama vitamin, mencari “USP” atau “NSF” pada label. Ini “meterai kelulusan” bermakna bahawa pil telah dibuat dengan betul dan mengandungi jumlah vitamin yang dinyatakan pada label. Juga, pastikan pil belum tamat.

Jika botol tidak mempunyai tarikh luput, jangan membelinya. Tanya ahli farmasi anda untuk membantu memilih produk. Sila ambil perhatian, jika anda sudah mengambil vitamin prenatal harian, anda mungkin mendapat semua asid folik yang anda perlukan. Semak label untuk kepastian.

Sila lihat label pada vitamin anda

5.Apa Makanan yang Mengandungi Asid Folic

Asid folik didapati secara semula jadi dalam sesetengah makanan seperti sayur-sayuran berdaun, buah-buahan sitrus, kacang (kekacang), dan bijirin penuh. Asid folik ditambah kepada makanan yang dilabel “diperkaya” seperti:
  • Bijirin sarapan pagi (Ada yang mempunyai 100 peratus daripada Nilai Harian asid folik dalam setiap hidangan)
  • roti
  • tepung
  • pasta
  • cornmeal
  • nasi putih

 

label makanan

Semak label pada bungkusan itu untuk melihat jika makanan mempunyai asid folik. Label akan memberitahu anda berapa banyak asid folik adalah dalam setiap hidangan. Kadang-kadang, label akan berkata “folat” dan bukannya asid folik.

 

6.Bolehkah saya mendapatkan asid folik yang mencukupi melalui makanan semata-mata?

Badan tidak menggunakan bentuk semula jadi asid folik (folat) semudah bentuk buatan manusia. Kita tidak boleh pastikan bahawa makan makanan yang mengandungi folat akan mempunyai manfaat yang sama seperti mengambil asid folik. Juga, walaupun anda mengambil diet yang sihat yang seimbang, anda mungkin tidak mendapat semua nutrien yang anda perlukan setiap hari dari makanan semata-mata. Di Malaysia, kebanyakan wanita yang makan makanan diperkaya dengan asid folik masih tidak mendapat apa yang mereka perlukan. Itulah mengapa ia adalah penting untuk mengambil vitamin dengan asid folik setiap hari.

7.Bolehkah wanita terlalu banyak asid folik?

Anda tidak boleh terlalu banyak asid folik dari makanan yang secara semula jadi .Pengambilan terlalu banyak asid folik boleh menyembunyikan tanda-tanda bahawa seseorang itu kekurangan vitamin B12, yang boleh menyebabkan kerosakan saraf.
Kekurangan vitamin B12 adalah jarang berlaku di kalangan wanita dalam usia melahirkan anak. Plus, vitamin yang paling pranatal juga mengandungi B12 untuk membantu wanita mendapatkan apa yang mereka perlukan. Orang berisiko tidak mempunyai cukup vitamin B12 adalah terutamanya orang 50 tahun dan lebih tua dan orang-orang yang tidak makan produk haiwan.
info dari:
Tracy Wolff, M.D., M.P.H.

Medical Officer
Agency for Healthcare Research and Quality

 

8.Bagaimana memilih Asid Folik atau Vitamin B yang baik?

 

  • Mengandungi kesemua 8 vitamin- B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dlam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
  • Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  • Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar
  • Elakkan pengambilan B-complex yang menawarkan rumusan larut air (sustain-release)

 

Cadangan asid Folik yang lengkap seperti yang dicadangkan seperti diatas adalah :-

vitamin b untuk hamil

Terdapat 8 jenis vitamin B yang diperlukan setiap individu & kesemuanya lebih berkesan apabila bertindak bersama. Kesemua 8 jenis vitamin B termasuk biotin bertindak dengan:

  • Menggalakkan kesihatan system kardiovaskular
  • Menolong memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
  • Membantu dalam sintesi DNA & sel-sel baru

Tiamin (Vitamin B1)

  • Menolong memelihara kesihatan badan
  • Membantu dalam tumbesaran yang normal
  • Membantu badan dalam metabolisme karbohidrat
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada karbohidrat

Riboflavin (Vitamin B2)

  • 1 faktor untuk memelihara kesihatan badan
  • Membantu badan menggunakan tenaga daripada makanan /memetabolismekan protein, lemak & karbohidrat
  • Jumlah  tambahan riboflavin diperlukan semasa kehamilan dan penyusuan apabila pengambilan harian melalui pemakana tidak mencukupi
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada protein, lemak & karbohidrat

Niasin (Vitamin B3)

  • Membantu tumbesaran dan perkembangan yang normal
  • Menolong badan dalam penggunaan tenaga daripada makanan
  • Diperlukan untuk membebaskan tenaga daripada protein, lemak & karbohidrat

Piridoksin (Vitamin B6)

  • Membantu dalam pemeliharaan kesihatan badan
  • Menolong badan dalam metabolismen protein, lemak & karbohidrat

Sianokobalamin (Vitamin B12)

  • Membantu dalam pemeliharaan kesihatan badan
  • Membantu dalam pembentukan sel darah merah
  • Diperlukan untuk penghasilan sel darah merah

Asid Folik

  • Membantu dalam pembentukan sel darah merah
  • Membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang untuk mengandung sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu kehamilan pada dos 400 mikrogram sehari
  • Perlu untuk tumbesaran dan pembahagian sel-sel

Biotin

  • Membantu dalam pemeliharaan badan yang sihat
  • Membantu badan dalam metabolisme lemak & karbohidrat

Perbezaan Vitamin B Complex Shaklee 

  • Mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif – Asid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap.  Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee.
  • Mudah di telan 
  • Mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai Harian biotin

 

Harga 1 botol Vitamin B Complex Shaklee RM56.98 ( 120biji)

Untuk mendapatkan vitamin B ini boleh hubungi saya di 013-3612717 atau email ke ainulfadzilah@gmail.com atau PM saya di Facebook

jika anda mahu beli terus dengan Shaklee pun boleh. Pembelian melalui online dan Shaklee akan pos terus ke rumah anda.  Boleh beli terus di        SINI >> VITAMIN B COMPLEX